Każda działalność gospodarcza, która opiera się na sprzedaży lub magazynowaniu produktów, potrzebuje odpowiedniej powierzchni do przechowywania. Tylko jak ją prawidłowo zaplanować?
Ile miejsca będzie tak naprawdę potrzebne, jakie regały metalowe powinny się w niej znaleźć i jak je rozmieścić, by ułatwić pracę i zarządzanie towarami? Jak stworzyć magazyn, który będzie optymalny?
Dobór mebli magazynowych
Sama powierzchnia to nie wszystko, by stworzyć najlepszą przestrzeń do przechowywania. Określenie tego, ile metrów kwadratowych powinien mieć magazyn, trzeba zacząć od doboru mebli. To właśnie od nich zależy, jak dużo towaru tak naprawdę będzie można umieścić w konkretnym miejscu. Decydując się na regały metalowe, które są wysokie i stabilne, otrzyma się wiele dodatkowej przestrzeni, która w przeciwnym wypadku tylko by się zmarnowała.
Dobrym rozwiązaniem dla działalności o różnym zakresie są regały magazynowe zaczepowe. Dzięki nim można zagospodarować nawet niestandardowe pomieszczenia i samemu określić to, jak długie, wysokie i szerokie mają być półki. Ten mały zabieg wystarczy, by zwiększyć powierzchnię do przechowywania, a jednocześnie nie być zmuszonym do wydawania sporych pieniędzy na budowę lub wynajem ogromnego magazynu.
Ważne! Inwestując w meble trzeba pamiętać o tym, by wybierać wyłącznie sprawdzonych dostawców. Tylko profesjonalne, wysokiej jakości regały magazynowe, są w stanie zapewnić korzyści, jakie dają te systemy.
Oszacowanie wielkości
Zarówno zbyt mało, jak i zbyt dużo przestrzeni magazynowej może generować spore problemy. W pierwszym przypadku towary będą chaotycznie porozmieszczanie lub zwyczajnie zabraknie dla nich miejsca, a tym samym znaczenie ograniczy się dochód przedsiębiorstwa. W drugim wybudowanie lub wynajęcie pomieszczenia, które będzie częściowo puste, również przyczynia się do strat finansowych. Jak więc znaleźć złoty środek?
Dobrym pomysłem jest określenie potrzebnej powierzchni do przechowywania na podstawie szacowanych zysków. Jeśli sprzedaje się produkty o podobnej wielkości, to bardzo łatwo jest to wyliczyć. Przypuszczając, że sprzeda się X towarów, których regały magazynowe mogą pomieścić pewną liczbę, wystarczy podzielić przez nią dochód, jaki chce się z nich uzyskać. Do danej wartości trzeba dodać jeszcze miejsce na wyznaczenie korytarzy i ścieżek dla pracowników, które powinny mieć przynajmniej 2 m szerokości.
Zadanie to może być nieco utrudnione w przypadku bardzo zróżnicowanych produktów pod względem wielkości i wagi, jednak wystarczy poświęcić na to trochę dodatkowego czasu, by w przyszłości nie martwić się pustym lub zapchanym magazynem.
Właściwa lokalizacja
Podobnie jak w przypadku każdej nowej firmy, większość założeń będzie oparta na badaniach branżowych i porównaniu podobnych sklepów działających w określonych lokalizacjach. Warto mieć na względzie to, że hurtowania, która mieści się w popularniej aglomeracji, zapewne będzie potrzebować większej powierzchni do przechowywania niż ta, która znajduje się w mieście liczącym kilka tysięcy osób. Jednak nie zawsze jest to właściwy trop – wiele placówek, w których regały magazynowe pełne są towarów, to właśnie te na przedmieściach lub wioskach.
Kluczem jest tutaj określenie kilku czynników, takich jak:
- dostępna infrastruktura,
- zainteresowanie danymi towarami lub usługami,
- zaawansowanie technologiczne placówki,
- obecność konkurencji,
- marketing i promocja.
Jednym z obszarów, których wiele nowych firm nie bierze pod uwagę, jest to, czy obszar, w którym chcą się zlokalizować, jest odpowiednio podzielony na rodzaje działalności, którą planują otworzyć. Popularna strefa komercyjna może nie potrzebować kolejnego magazynu, z kolei hurtowania funkcjonująca z dala od innych firm może wydawać się nieatrakcyjna.
Jeśli regały magazynowe mają być pełne towaru, który szybko będzie się sprzedawał, trzeba zdawać sobie sprawę z plusów i minusów danej lokalizacji. Np. przedmieście będzie odstręczające dla firm z centrum, jednak już z takiego magazynu będą korzystać wszystkie przedsiębiorstwa znajdujące się poza najbardziej intensywnym ruchem.